sobota, 14 lutego 2009

Bułeczki razowe z płatkami owsianymi


Ferie, walentynki i .. antybiotyk. A tak pięknie i bajkowo za oknem!!
Takiej zjawiskowej zimy nie widziałam od dawna. Rozchorowałam się, ale mimo tego czuję się całkiem dobrze i jestem w pełni sił do podejmowania nowych, kulinarnych wyzwań. Bułeczki są rewelacyjne, za ich przygotowanie wzięłam się po godzinie 23 - jest coś fajnego w pichceniu nocą :-). Zachęcam do upieczenia. Nie ma to jak domowe pieczywo !! :-) Przepis znalazłam na blogu Dorotus76, która zaczerpnęła go od Bajaderki.

Składniki na 12 bułeczek * w moim przypadku 8 :
  • Pół szklanki płatków owsianych
  • 1 - 2 łyżki miodu * U mnie półtorej, użyłam wielokwiatowego
  • 1 łyżka masła
  • 3/4 łyżeczki soli
  • 1 szklanka wrzącej wody

W dużej misce zalej płatki, miód, masło i sól wrzącą wodą, dobrze wymieszaj i odstaw do wystygnięcia.

  • 1 czubata łyżeczka drożdży suchych lub 14 g świeżych
  • 3 łyżki letniej wody
  • 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego * nie zmieliłam, wyleciało mi z głowy :)
  • 1,5 szklanki mąki pszennej razowej i 3/4 szklanki mąki pszennej* Dałam pół na pół pszenną i wieloziarnistą
  • Do posmarowania: 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka
  • Do posypania: płatki owsiane * U mnie płatki, siemię, sezam, słonecznik oraz dynia

Drożdże rozpuść w letniej wodzie, odstaw na 5 minut, dodaj do miski z płatkami, razem z siemiem lnianym i dobrze wymieszaj. Stopniowo dodawaj mąkę razową i pszenną. Ciasto przełóż na blat i wyrób miękkie, elastyczne ciasto. Przełóż do lekko natłuszczonej miski, przykryj ręczniczkiem i poczekać do podwojenia objętości. Po tym czasie uderz lekko dłonią i zostaw, aby odpoczęło na stolnicy 5 minut. Ciasto podziel na równe części. Formuj okrągłe bułeczki. Ułóż na blaszce, pozostaw pod przykryciem około 30 minut do napuszenia* ja włożyłam do lekko nagrzanego piekarnika z uchylonymi drzwiczkami, na około 15 minut. Przed samym pieczeniem bułeczki posmaruj jajkiem i posypać płatkami/ziarnami. Piecz w temperaturze 200 stopni, przez około 15 minut, aż będą ładnie zarumienione. Wystudź na kratce.

4 komentarze:

  1. Zdrówka życzę! :)
    Czekamy na zdjęcia. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. O proszę jest już zdjęcie! :) Wcześniej go nie widziałam :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Superowe bułeczki :). Takie najlepsze - z chrrrupiąca skórką i mięciutkim miąższem w środku. Mniam ;)...
    A ja też mam ferie (pierwszy tydzień). Nie ma to jak wolne!

    OdpowiedzUsuń